Vadå “Bilden påverkar”?
Bilden påverkar är ett online läromedel för fotografi och fotokultur. Det innehåller lärarledda undervisningsmaterial, som är riktade till grunskoleelever i årskurs 7–9, samt till studerande vid gymnasier och yrkesskolor. Läromaterialen är i första hand planerade att användas under ledning av läraren.
Webbplatsen har producerats i samarbete mellan Finlands fotografiska museum, Pohjoinen valokuvakeskus – Nordliga Fotocentret ry och Fotocentret VB 2024-2025.
Sidans struktur
Läromedel
Sidan innehåller flera uppgifter, som är uppdelade i teman och uppgiftstyper. Du kan bläddra igenom alla uppgifter på en gång genom att välja sidan Läromedel i menyn i vänstra hörnet.
Teman
Materialet är uppdelat under fem olika teman. Du kan se uppgifterna för ett enskilt tema genom att välja önskat tema antingen från menyn till vänster eller högst upp på sidan Läromedel.
Temat Algoritmer introducerar de regler som styr internetplattformer och reflekterar över hur sammanhanget påverkar tolkningen av bilder. I temat Digiempati övar vi oss på observation, bildetolkning och interaktion. Temat Etik lär vi oss om regler som har att göra med att fotografera och publicera bilder. I temat Effekter tränar vi på att observera och använda olika sätt att bygga en bild. Uppgifterna i temat Verklighet reflekterar över den information som bilder förmedlar och lär oss om bildbehandling.
Uppgiftstyper
På sidan finns fem olika typer av uppgifter och var och en har sin egen symbol: diskussionsuppgifter (pratbubbla), Fotograferingsuppgifter (kamera), reflektionsuppgifter (glödlampa), gruppuppgifter (tre figurer) samt frågesporter (pokal). Du kan bläddra igenom uppgifterna enligt uppgiftstyp genom att välja den uppgiftstyp du vill ha högst upp på sidan Läromedel eller genom att klicka på den nämnda typen i uppdragsbeskrivningen.
Uppgifter
I början av varje uppgift berättas den beräknade längden på uppgiften, uppgiftens mål, materialen som behövs samt till vilket av GLGU:s Mål för mångsidig kompetens innehållet är kopplat till. De längre uppgifterna innehåller mellanrubriker för att förtydliga uppgiftens struktur.
Många av uppgifterna har även kryssrutor, som man kan använda sig av till exempel för att skräddarsy uppgiften eller övervaka de olika arbetsmomenten.
Målen för mångsidig kompetens
För att spara utrymme listar uppgifterna endast målen för mångsidig kompetens i grunderna för läroplanen i den grundläggande utbildningen. Liknande teman finns dock även i grunderna för gymnasiets läroplan (mångsidig kompetens) och i grunderna för yrkesutbildningen (nyckelkompetenser för livslångt lärande).
Målen för kompetens i den grundläggande utbildningen:
K1 – Förmåga att tänka och lära sig
K2 – Kulturell och kommunikativ kompetens
K3 – Vardagskompetens
K4 – Multilitteracitet
K5 – Digital kompetens
K6 – Arbetslivskompetens och entreprenörskap
K7 – Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid