Jan Kaila: sarjasta Elis Sinistö (Enkeli), 1998
Jan Kaila: sarjasta Elis Sinistö (Enkeli), 1998 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma, D1997:37/3.

Många sätt att läsa ett fotografi

Bildanalys

Tid: 10–20 min 

Verktyg: Dator eller surfplatta

Mål: Att förstå hur text kan påverka en bild och att uppfatta vikten av sammanhang i bildtolkning.

GLGU målen för mångsidig kompetens: K1, K2, K4

Fotografiets första intryck 

Titta på fotografiet och fundera på vad du ser i bilden. 

  • Vad är det som pågår i bilden?
  • Vilka tankar eller uppfattningar väcker det du ser?
  • Om du stötta på den här bilden på Instagram, skulle du stanna vid den?
    • eller på en konstutställning, en buss eller i dina mor- eller farföräldrars fotoalbum?
  • Om den här bilden var en reklambild, vad skulle den kunna göra reklam för?
  • Vad är skillnaden mellan till exempel en reklambild och ett konstfotografi?

Diskutera era observationer i grupp. 

Efter diskussionen, läs utställningstexten nedan. 

Utställningstext på Festivalen för politiskt fotografi

Elis Sinistö (1919–2004) var en dansare, yogautövare, pacifist och vegetarian. Han var en eremitmystiker och outsiderkonstnär* som tagit avstånd från samhället med dess sedvanor och levde i respekt  för naturen i en värld som han själv skapat. Sinistö upplevde att en  människa som tror på den moderna världens värden förlorar sin relation till naturen, leken och lyckan.

[—] 

För fotokonstnären Jan Kaila (f. 1957) var Elis Sinistös värld barndomens  sagolika lekplats i 1960-talets Kyrkslätt. Föräldrarnas förbud att  besöka Elis marker var inget hinder för äventyr i Villa Mehu. Kaila har  konstaterat att vuxna upplevde något hotfullt hos Sinistö. Kanske  Sinistös liv visade sig för vuxna som något avvikande och konstigt. Det verkar som om Elis hade vänt sin diagnosticerande blick mot samhället.

’*Outsiderkonst, eller gör-det-självkonst, på finska ITE-taide (förkortning av ”itse tehty elämä”). Outsiderkonst betyder vardagskonst gjord av självlärda konstnärer.

Fotografiet i ett nytt ljus 

Titta nu på bilden igen och fundera över hur bildtolkningen påverkas av att läsa utställningstexten.

  • Vad förändrades i tolkningen av bilden?
  • Vilka saker i utställningstexten orsakade förändringen?
  • Hur påverkar bildens publiceringsplattform hur bilden läses? 
  • Vad tycker du, finns det tillräckligt mycket utrymme för sammanhang för att tolka bilder till exempel i bildflödet på de olika plattformarna för sociala medier?

Diskutera era observationer i grupp. 

Rulla till toppen